phone icon whitephone icon purpleהתקשרו *3046
icon envelope icon envelope צרו קשר
en fr
האישה שטסה במשך שעתיים כדי לטבול, המקווה מהקרח שהסתתר במרתף, ונשים שקיימו את מצוות הטבילה תחת אפו של הק.ג.ב. - כך קיימו נשים יהודיות את מצוות הטבילה במשך כל הדורות.

כשאנו מגיעות כיום למקוואות הטהרה המפוארים, המחוממים היטב בחורף, ומציעים לכל אישה את מיטב האבזור והתנאים הנדרשים לצורך הטבילה, קשה לדמיין שהיו ימים בהם הדברים נראו לגמרי אחרת. ימים שבהם טבילה במקווה כלל לא הייתה מובנת מאליה, וכדי לדבוק במצווה החשובה הזו, היה צורך במסירות נפש של ממש, כפשוטו.

עדויות לסיפורים של נשים גיבורות נפש הצטברו בעיקר מברית המועצות, כאשר נשים סיפרו שלפעמים במשך עשרות שנים הן קיימו את המצווה בסתר, כיוון שאף על פי שבאותם ימים התגוררו בברית המועצות כמחצית מהיהודים בעולם, נסגרו כל המקוואות, מתוך הבנה שטבילה בכל סוג של מקווה עלולה להיות כרוכה בסכנת חיים מידית. 

"היינו נוסעות קילומטרים על גבי קילומטרים, עד שהגענו לנהר בו יכולנו לטבול", סיפרה אישה אחת על זיכרונותיה מאותם ימים. אישה אחרת, יוצאת רוסיה, סיפרה שהיה להם מקווה במרתף, אותו הם הסתירו ומילאו בקרח. נשים היו מגיעות לשם כדי לטבול במסירות נפש עצומה. 

עוד אישה, ילידת קייב, סיפרה בדמעות על כך ש"בקייב, עיר של ארבעה מיליון אנשים, ובהם 150 אלף יהודים לא היה אפילו מקווה טהרה אחד. כדי לטבול היינו נוסעות למרחקים עצומים או טובלות בבורות בהם התמלאו מי גשמים או בנהרות. הקיפאון היה נוראי, הטמפרטורות היו לפעמים מתחת לאפס, אבל הלב שלנו היה חם, כי ידענו שבכך אנו זוכות לקיים את המצווה שעוברת כמסורת במשך כל שנות קיומו של העם היהודי".

באזורים נוספים בעולם ניתן לראות שעד היום לא קיים מקווה טהרה מסודר. אמנם אין גזירה שאוסרת את הטבילה, אך נשים שמתגוררות שם נאלצות לנסוע מידי חודש מחוץ לגבולות המדינה, במשך שעות ארוכות, על מנת שיוכלו לקיים את הטבילה כהלכתה. במקרים אחרים הן טובלות בים או באוקיינוס, כמובן רק כשהדבר מותר ומתאפשר לפי ההלכה.

גם בארץ ישנם יישובים ואזורים בהם קשה ומאתגר לטבול. יש גם נשים שנאלצות לטבול במצבים לא שגרתיים, כמו למשל בזמני אזעקות והתרעות של צבע אדום, בשבתות שבהן יש לצעוד למקווה במשך שעה ארוכה, ובכלל, בתנאים אישיים שלא תמיד מאפשרים זאת בקלות.

אין ספק שמדובר במצווה שאינה בהכרח קלה לביצוע, אך ברור גם שזוהי העוצמה הגדולה של האימהות שלנו בכל הדורות, זו גם העוצמה שלנו, להמשיך ולקיים את המצווה הקריטית להמשך הקיום של עם ישראל. זו גם הזכות שיש בידינו על מנת לזכות לילדים צדיקים ובריאים, ולהביא לביתנו ברכה וישועה גדולה.

בתמונה: מקווה שהתגלה בפולין. צילום: מאיר בולקה